ČOVJEK RENESANSE
Da li ste se ikada osjećali nemoćno? Ne
znate kako dalje? Šta slijedi? Potpuno ste izgubljeni u prostoru i vremenu? Imate
osjećaj da ne pripadate ovoj sredini, da vas niko ne razumije? Da li ste ikad
osjetili otuđenost? Niste u stanju da nađete isti jezik sa drugima? Isti put sa
drugima? Vaše razmišljanje okruženje osuđuje, ili nemate nikoga kraj sebe da ga
cijeni, poštuje, podrži?
Čovjekova psiha je ta koja pokreće čovjeka
na svoje ponašanje, razmišljanje, gledište na svijet... A vrijeme, istorija,
učinili su da dođe do drastičnih promjena, kako u samom razvoju tako i u čovjekovom
umu. Da, istina je da
je čovjekov um pokretač čitavog društva, evolucije, novih ideja. Jer, čovjek je
veza između prirode i društva. Upravo čovjek daje prirodi moć stvaranja, moć
novih ideja, inovacija. Da bi razumjeli stvarnost moramo
razumjeti ideju koja je u toj stvarnosti. A naša sadašnjost je upravo posledica
vječnih ideja.
Kako je sve počelo? Kada je došlo do
tog preokreta ljudskog uma , do “ponovnog rađanja”? Odgovor na ova pitanja
nalazimo u periodu renesanse, periodu svjetske istorije koji je vrlo malo
trajao ali koji nosi značajne i brze promjene kako u čovjekovom obrazovanju, tako
i u njegovim ulogama i djelatnostima kojima se bavio i načinu na koji ih je
obavljao. Period renesanse karakteriše isključivo čovjek kao pojedinac,
izdvojen iz grupe i oblikovan kao potpuno nezavisna personalnost. Na ovaj način
možemo bliže prići istini. Jer kao što je rečeno mi danas živimo u posledicama
prošlih događaja. Možda na taj način shvatimo i neke nama do sada nejasne
činjenice, te promjenimo naše razmišljanje o mnogim stvarima koji nam se sada čine
tako komplikovanim i neobjasnjivim, te počnemo drugačije da razmišljamo i
gledamo na njih.
Jeste li se ikada zapitali zašto
postoji razlika između muskarca i žene, kako u fizičkom tako i u psihičkom pogledu?
Zašto su muškarci jače građe, sa više mišića i izraženijim crtama tijela? Zašto
muškarci imaju bradu, a žene nemaju? Zašto je njihov glas mnogo dublji od
ženskog glasa? Zašto žene imaju “mekše” srce od muškaraca, te su nježnije,
osjetljivije, osjećajnije? Zašto je životni vijek žena mnogo duži nego kod muškaraca?
Odgovor
i objašnjenje današnjih činjenica o čovjeku leži još u drevnim vremenima.
Oduvijek su žene bile te koje su samo čuvale i odgajale djecu. A muškarci su
bili ti koji su vodili računa o sigurnosti svoje porodice, obezbjeđivali hranu
i štitili svoju porodicu. Otud objašnjenje zašto muško tjelo ima veći broj
mišića, veću snagu i grubost. Dok je kod žena, posvećene svojoj djeci, došla do
izražaja njihova nježnost, ljubav i brižnost. Žene su još od tada, kroz dalje
vijekove imale samo tu ulogu. Čak ni u doba renesense kada je došlo do totalnog
preobražaja, žene nijesu uspjele da se izbore za druga prava i promjene svoju
ulogu u društvu. Renesansna žena kao da je bez lica. Uprkos borbi za bolji
položaj, period renesanse ne ukazuje na nikakve promjene po tom pitanju. Njihovo zanimanje i identitet ostalo je da se
ogleda u majčinstvu. Od njih se očekivalo da njeguju svoju djecu i obrazuju ih. Posebno žensku djecu i to do
njihovog braka, a mušku do njihove sedme godine. Djeca su se u doba renesanse
masovno rađala. Ovaj običaj se rodio još od ranijih vremena kada je glavni cilj
bio širenje nacija, odnosno što veći broj stanovnika. Početak 15. vijeka je
obilježio slučaj kada je supruga Venecijanca Franceska Marcela, rodila čak 26
djece, premašujući svaku granicu do tada. Međutim, rađanje, kolika god to bila
privilegija kod žena, budilo je i strah kod majki. Smatra se da je rađanje
ujedno i blagoslov i kazna i to kao posledica Evine dvoličnosti u raju. Rađanje
prvog djeteta je čak ponekad izazivalo bolesti, pa i smrt. Pamti se slučaj kada
je rođenje prvog djeteta, jednu Engleskinju, gurnulo u šestomjesečnu depresiju
te je zatim uslijedila njena smrt. U zimu 1774. godine je čak uslijedila porodiljska
groznica koja je opustošila jednu edinbursku bolnicu i u roku od 24 sata
zarazile su se sve žene koje su se tada porađale i nakon toga umrle. 15. vijek
takođe karakteriše period kuge, virusa, turbekuloze kao i gladi, pri čemu je
30% djece umrlo. I Magdalucija, supruga Franceska Marcela, koja je rodila 26
djece je izgubila trinaestro. Tako da se bez sumnje može reći da su za renesansne majke, novorođenčad bila samo privremena bića kojima
se pružala privremena pažnja.
Broj
nataliteta se od vremena renesanse do današnjih dana masovno smanjio. Mnogi su
razlozi koji uticali na ovu činjenicu. Oduvijek je postojala ideja o brojnosti
porodice kao i o što većem broju muške djece radi nasledstva bogatstva, znanja
i moći. Međutim, danas nije toliko zastupljeno takvo razmišljanje iako i dalje
postoji porodica koji “pate” za sinom radi nastavljanja svoje loze. I danas su
majke usredsređene na svoju djecu stim što one imaju mnogo veću slobodu, nego u
vrijeme renesanse. I priroda je odigrala svoju ulogu po tom pitanju. Dok su
majke svoju djecu, u doba renesanse, dojile od 18 do 24 mjeseca, u današnje vrijeme
se dojenje prirodno ograničava do otprilike 8 mjeseci. Međutim, bilo je i slučajeva
iz gradova renesansne Evrope, gdje su žene odbijale da doje svoju djecu, iako
se to smatralo grijehom. Dešavalo se da su ženama ponekad i protiv svoje volje
muževi zabranjivali izgled majke koja doji. U tim slučajevima, djeca bogatih
hranjena su iz grudi siromašnih koje su često ostajale bez svoje djece ili
imale dovoljno mlijeka za čak nekoliko beba. Međutim, zbog pogrešne njege, u
rukama seoskih dojilja je umrlo mnogo djece, vjerovatno zbog odsustva majčine
ljubavi. Čak se dešavalo da bi dojile same ubijale tuđe dijete, i to najčešće
pri spavanju. Pretpostavlja se da je to bilo iz zavisti što njihovo dijete nije
preživjelo. Možda su dojilje, na nekin način, i zlostavljale djecu koja su im
davana na staranje, što je vodilo ka umiranju U Firenci u 15. vijeku se čak
bilježi stopa smrtnosti djece između 25% i 60%. U antičko doba je to bio
uobičajen način za smanjivanje stanovništva, posebno ženskog. Međutim, u vijekovima
hrišćanstva čedomorstvo je bilo zabranjeno i osuđivano smrću. I upravo su mnoge
žene doživjele ovakvu sudbinu, jer je čedomorstvo bilo glavni uzrok pogubljenja
renesansnih žena.
Sudbina
mnogih renesansnih žena nije išla baš kao po loju, osuđene samo na majčinstvo,
svoju sreću nijesu mogli da pronađu ni u partnera. Druga priča je pričana u tom
vremenu nego danas. Danas brak predstavlja prvenstveno prijateljstvo,
međuzavisnost, međusobnu naklonost i poštovanje. Međutim ovaj oblik porodičnog
zajedništva se razvio tek u predmodernom periodu. U doba renesanse su bili u
pitanju ekonomski interesi pod pritiskom roditelja kojima je miraz koji se
isplaćivao mužu igrao veliku ulogu. Ovakav oblik se u današnje vrijeme još
uvijek može sresti uglavnom u islamskoj kulturi. U slučaju kada je dolazilo do
odbijanja udaje za izabranika svojih roditelja, kćerka bi bila prognana, tako
da su bili rijetki takvi slučajevi. Opravdani razlozi za poništavanje i
razdvajanje braka mogli su jedino biti krvno srodstvo, preljuba ili ponekad i
nasilništvo muža. U doba renesanse se takođe probudio patrijahalizam kao i
model gdje je žena potcinjena autoritetu svoga muža.
Sve
ove činjenice dovoljne su nam da zaključimo da je žena u doba renesanse potpuno
gubila svoj identitet u bračnoj vezi, potčinjena volji drugih, kako u svojim
društvenim odnosima tako i od strane muža od kojeg je bila zakonski i ekonomski
zavisna.
Pored
odgoja djece, žene su takođe imale obaveze u domaćinstvu ili u sklopu porodične
zajednice. U Francuskoj, u najnižim staležima, djevojčice su takođe bile žrtve obavljanja mnogih poslova, dok su dječaci
nasleđivali ono što je imalo da se nasledi. Za mnoge siromašne žene jedina
mogućnost je bila prostituisanje, što je takođe predstavljalo oblik ženskog
rada. U srednjem vijeku se prostitucija trpjela, dok je u doba renesanse
prihvaćena, odnosno institucionalizovana, tako da su prostitutke stekle
izvjestan status. Ovaj oblik ženskog rada nije bio mnogo razvijen u dijelu
Evrope kao u raskošnim gradovima Italije. Čak postoji podatak da je od ukupnog
broja stanovnika Venecije (100000) u 1500. godini, gotovo 12000 bilo
prostitutki.
Ženski
svijet je, zaista bio jako ugrožen, čak do te mjere da se ženskom djetetu nije
radovalo, te je u samom startu bilo nepoželjno. A upravo zbog velikog broja
ženske populacije muškarci srednjovjekovnog hrišćanskog svijeta podigli su ženski
manastir. U doba renesanse u 15. vijeku u Italiji, oko 15% svih žena bile su
kaluđerice ili su živjele u manastirima. Bilo je onih koji su odlazile
dobrovoljno u manastir u potrazi za svetačkim životom, međutim bilo je i onih
koje su prisiljavane radi ekonomskih razloga. Međutim, mnoge žene su tragale za
mirom i dostojanstvom u religioznom životu.
Možda su upravo na taj način nalazile svoju sreću, poštovanje i osjećaj
priznatosti. Među ženama koje su napredovale u crkvenim redovima renesanse
ističe se, sveta Katarina Sijenska iz 14. vijeka. Kada su obične zene
svojevoljno pristupale manastirskom životu i ostajale u njemu, one bi se
zatvarale i povlačile u sebe unutar zidina manastira. Žene koje nisu bile u
manastirima iz različitih razloga, a željele su to, imale su druge mogućnosti
da izraze svoju vjeru izvan manastira, kao na primjer klecanje satima na trgu
ili u vidu pružanja dobrotvornih aktivnosti. Međutim, žene koje su bile izvan
manastira a nijesu imale želju za religioznim životom, u renesansno doba su
smatrane vještivama. Smatra se da je vještičarenje nastalo u Alpima u 16. vijeku,
takođe se smatralo da su žene više sklone da budu vještice upravo zbog njihove
slabosti, neinteligencije i lakovjere. Od 1480. do 1700. godine više žena je
usmrćeno zbog vještičarenja nego zbog svih ostalih zločina zajedno. Među Italijankama
nije bilo mnogo vještica, ali su one zato osuđivane za druge zločine vezano za
crkvu. Tačnije, one su uglavnom bile podložene protestantizmu.
S
druge strane, u periodu od 14. do 19. vijeka, do izražaja dolazi visoka
renesansna kultura Evrope, koja se ogledala kod žena koje su težile ka vršenju
vojne i političke vlasti. Velika važnost se pridavala obrazovanju žene i to u
pogledu umjetnosti i književnosti. Žene iz višig staleža, obrazovale su se
kombinovanjem formiranja karaktera i učenja ručnog rada, dok su neke djevojke
išle u školu da bi naučile da čitaju. Međutim, primarni cilj ovog programa nije
bio da se žena obrazuje za stručnost, već da se obrazuje kao dobra majka. U
nekim mjestima je obrazovanje bilo isključivo elementarno uz minimalna uputstva
za čitanje i pisanje, dok su u nekim aristokratskim internatima, djevojke
dobijale srednjoškolsko obrazovanje. U 17. vijeku se posebno razvila ova
protivreformacija. U Italiji, 15. vijek je obilježio čudo renesansne kulture –
učena žena sa pravim latinskim obrazovanjem. Ova Italijanska pojava obrazovane
žene je donekle ponovljena u Njemačkoj, Francuskoj i Engleskoj. Uprkos steknutom
znanju, od žene se isključivo zahtijevalo da time zabavlja članove porodice i
posjetioce, kao i da privuče odgovarajuće muževe.
Da li
je je na ovaj način ženski svijet postao cjenjeniji? Je li žena uspjela da se
djelom izbori za lična prava? Da li je tada uspjela bar malo da umanji tu
razliku između muškog i ženskog roda? Žena se neprestano borila za svoju ulogu
u svijetu. Srednjovjekovni period obilježio je žensko ćutanje koje joj se priređivalo.
Međutim u 17. vijeku, žene su se otvorile kroz pisanje poezije i proze na
narodnom jeziku. Uglavnom su pisale o porodici i Bogu. Pisale su o svojoj
djeci, za svoju djecu i svojoj djeci, donosno o Bogu, za Boga i Bogu. Žanrovi
koje su žene koristile da se izraze, znatno su se proširili tokom vijeka. Dugo
vjekova je nastavljana stara tradicija netrpeljivosti i mržnje muškaraca prema
ženama. Međutim, bili su i oni koji su ženama pružali svoju podršku.
Najistaknutiji branilac prava žena da uče i napreduju bio je njemački naučnik
Kornelije Hajnrih Agripa fon Neteshajm, koji je tvrdio da je jedina razlika
između muškarca i žene anatomske prirode i da su svi rođeni sa istim ciljem, sa
duhom i razumom.
Kako
vi gledate na ovaj odnos muškarca i žene? Zar su žene krive što im je majka
priroda podarila osobine koje imaju i izgled koji nose? Zar su sve žene krive
što je Eva počinila grijeh? Zašto muškarci nijesu “kažnjavani”? Zar nije Adam
bio veći grešnik na početku vremena ljudskog roda? Smatrate li vi da je kazna
biti žena? Renesansa kao i vrijeme prije renesanse nijesu davali značaj ženskom
liku osim, zadatak rađanja, ali upoređujući sa današnjicom mnogo toga se
izmjenilo. I bez mišića ili brade one su uspjele da se izbore za svoja prava.
Istina, da nije bila fizička borba u pitanju. Ali, zar nije biološki dokazano
da je mozak kod žena razvijeniji od mozga muškarca. Oružje je u samom umu žene.
I dan danas postoje razni pokreti za prava žena i dan danas nema potpune
ravnopravnosti žena u odnosu na muškarce. Ali bar ima pozitivnih ishoda od tog
truda. Zar biti žensko nema svoju prednost? Činjenica je da niko ne razmišlja
na isti način. Ne postoji zajedničko znanje, samo individualno. Slažem se stim
da žena ne treba da ima potpuni autoritet, vrijeme je pokazalo da ženama
ponestaje snage. Ali isto tako vrijeme je pokazalo da je status žene
napredovao, tako da će isto tako vrijeme pokazati koje će promjene da uslijede
po tom pitanju. Ipak bi trebalo da ostane ponešto i za muškarce J
No comments:
Post a Comment