A.D. 33. GODINA
KOJA JE PROMJENILA SVIJET
Toliko je neodgovorenih pitanja i nerazumnih činjenica
zarobilo našu današnjicu...Toliki je haos u najjednostavnijim stvarima i
slikama života... A još više je uzaludnih traganja za istinom, realnom
stvarnosti, traganja za vremenom ...
Gdje se krije tajna istorije čovječanstva, istorija nšse
kulture, vjere i moći? Šta je to čovjek, duh, priroda?... Što dublje ulazimo u odgovore tih pitanja to
se sve više gubimo u besmisao svakog zaključka. Toliko je dokaza,
knjiga, spisa i savremenih filmova na tu, uvijek jednu te istu, temu. Ali ipak
nešto nedostaje, bar jedan red ili ona najvažnija rečenica, a možda samo tačka
na kraju. Tačka kao znak da je već sve rečeno i naučeno, da nema promjena. Tačka
kao jedini simbol istine bez sumnje.
Vraćamo se u godinu 33.
Godina koja je značajna za mnoga dešavanja današnjice, za kulturu,
politiku, književnost, religiju i ponašanje ljudi. Godina koja je promjenila svijet! Da li upravo ta godina krije odgovor na sva
naša pitanja? Da li je baš u toj godini sadržana sva sudbina čovjecanstva, našeg
postojanja, sudbina vječnosti jedne ideje, sudbina toka ovog vremena?
Koji su to istoriski događaji i sudbine
od istorijske važnosti koji obilježavaju 33. godinu? Ko je zaslužan za tolike
promjene u istoriji, za promjene misli u vremenu? Da li je dovoljno ovo što za
sada znamo? Ili se u nama budi znatiželja za što više informacija toga misterioznog
perioda? Ili nas je možda strah da dođemo do nekog saznanja koji nam može remetiti dosadašnja razmišljanja?
Pratimo događaje jednog vremena u kojem se blisko ispreplicu različite niti
i to uglavnom rimske i jevrejske. Sa
jedne strane imamo vladavinu moćnog i poštovanog cara Tiberija, čovjeka sa malo riječi ali jakim
autoritetom. Dok sa druge strane imamo učenje Isusa iz Nazareta, koji se bori
za vjeru i moral među ljudima. Ono što je ključno za ovaj period upravo jeste
sudar ova dva istorijska pojedinca, sudar dva svijeta, dva kraljevstva. Do čega će dovesti
njihov sukob? Je li istorija i poznavanje tog vremena dovoljno jaka da nas
uvede u srž te istine? Rim i Jeruzalem za to su vrijeme takođe simbolični
gradovi za istoriju Zapada i svjetske
civilizacije. Pod vladavinom Tiberija, Rimsko carstvo je uspostavilo ‘rimski
mir’, Pax Romana, dok je ime grada Jeruzalema značilo ‘temelj mira’. Rim je
predstavljao vladavinu građanskog zakona pri čemu je postojala ideja koja je
nadizala dijela loših pojedinaca, osuđujuci ih na smrt i pakao. A Jeruzalem je
definisan kao “jednobostvo” i ogledao se u moralnoj jasnoći drevne jevrejske
vjere. Kao sto je već rečeno prisutan je i veliki kontrast između Tiberija
i Isusa. Pokazalo se da je Tiberijeva vladavina na početku bila uzorna, oblikovana prema
idealima koje je postavio August. Ali vremenom sve je više izbijala nasilna
crta njegove ličnosti, koja se ogledala u njegovoj želji da proširi svoju
vladavinu na sve četiri strane svijeta i gospodari čitavim svijetom. Tiberijevi
zakoni i politika takođe su rezultirali opreznom i stabilnom administracijom
koja je podupirala rimski mir. Ponekad se radi tog mira pribjegavalo zastrašujućoj
represiji, kao što je bilo protjerivanje čitavog jevrejskog naroda iz
Rima. Tiberije je uživao u mučenju drugih,
posebno svojih robova, čak ni prema ženama i djeci nije imao milosti, znao je
svoj bijes iskaljiti na prvog koji bi naišao. Poznato je da su istoričari Tacit
i Svetonije, bez imalo pretjerivanja u najmračnijim mogućim tonovima
opisali Tiberijevu vladavinu vladavinu.
O
Isusu (ili Hristu kako su ga takođe nazivali grci jer je u prevodu ta riječ
značila Mesija) saznajemo na osnovu četiri jevanđelja u kojima su sažeti događaji
Isusova života i njegovo učenje. On je najavljivao Božije nebesko kraljevstvo,
kraljevstvo koje nadilazi sve nacije, države i civilizacije. Jasno je davao do
znanja da njegovo kraljevstvo nije od ovog svijeta, neizbježno političkog i
prolaznog, već se odnosi na vječnost. Ovdje jasno uočavamo razliku Isusa i
Tiberija koji je bio isključivo politički nastrojen. Isus je već mnoge bio
pridobio svojim živim i slikovitim učenjem. Iako mu je nedostajao učeni
judejski naglasak službenih religioznih učitelja, on je propovjedao sa
autoritetom. Govorio je kako je on dobri pastir
koji čuva svoje ovce, Božiji izabrani narod određen životom i propisima
hrama u Jeruzalemu. Ovdje ovce jasno
simbolizuju Jevreje tog vremena. Oni koji mu nisu vjerovali jednostavno nisu
bili od njegovih ovaca. Za razliku od Isusa, Tiberijevo učenje bi se odražavalo
tokom večere pri čemu bi on postavljao pitanja grčkim učenicima temeljena na
knjigama koje bi on u toku dana pročitao. Kao što je rečeno, postoji kontrast između Isusa i Tiberija iako je i
Tiberije sebe voljeo vidjeti kao Princa Pastira. To zaključujemo ona osnovu
njegove naredbe „želim svoje ovce ostružene, a ne oderane“ , pri čemu je
namjeravao suzbiti nepravdu u provincijama.
Za razliku od prethodno navedenog, jedno su
imali zajedničko - bili su izdani od najbližeg, od prijatelja sa povjerenjem. U
tom kontestu možemo povući paralelu između Tiberijevog Sejana i Isusovog
Jude.
Lucije
Elije Sejan bio je
prefektpretorijanske garde i u
jednom periodu vladavine rimskog cara Tiberija bio je de facto vladar Rimskog carstva. A kada je preminuo Tiberijev sin Druz, Sejan je nakon toga definitivno postao najuticajnija ličnost
na carskom dvoru. Uspeo je da nagovori cara da dozvoli trajno stacioniranje
pretorijanaca u Rimu. Garda je prije toga bila rastrkana po okolnim italskim
gradovima i njen dolazak u Rim je ju je učinio još važnijim političkim faktorom. Naravno,
time je pretorijanski prefekt, zadobio još veću moć. Po rijecima istoričara Tacita,
Sejan je svoju ulogu upotrebio da u Rimu zavede pravu strahovladu. Međutim,
Tiberije počinje sumnjati u Sejanove ambicije, koje su i njegov carski život
dovele u opasnost. A saznavši da je Sejan umješan u smrt njegovog sina Druza,
kao i za druge upletenosti i zavjere od kojih caru jasno prijeti opasnost, on
odlučuje na odmazdu. Pri tome „čisti“
Rim od svih Sejanovih prijatelja
i svega što je bilo stvarno ili izmišljeno vezano za njega. Dugo vremena
poslije ovog slučaja Tiberije se oporavljao od prevare i nereda koji je Sejan
ostavio za sobom. Ovaj period blizak 33. godini, karakterističan je po
Tiberijevoj strahovladi. Te godine zbog nestašice valute izbila je finansijska
kriza. Tiberije je reagovao naredbom da se u osamnaest mjeseci sve privatne
finansije moraju dovest u skladu sa zakonom. Rezultat je bio izostanak čvrste
valute, jer su svi dugovi pozvani odjednom, a zemlja i posjedi mnogih došli su
u pitanje. Međutim nakon rješavanja pitanja finansijske krize, nastao je novi problem
i to nestašica hljeba u Rima. Ali i taj problem je riješio najvećom mogućom
nabavkom žita iz obližnih provincija.
I
Isus je platio izdaju od strane jednog od svojih dvanaestorice apostola, Jude. Juda je za 30 srebrnjaka Isusovo
tijelo predao Farizejima, protivnicima Isusovog učenja. Farizeji su takođe bili
vjerska skupina koji su se oslanjali na teoriju i praksu čišćenja života kao i
na to da budu različiti u vjeri i životu. Juda je primjetio je da bi mogao doći do lakog
novca dajući informacije gradskim i hramskim
starješinama o Isusovom kretanju. Neki dokazi ukazuju na to da je Juda često
znao i posegnuti u zajedničku blagajnu koja mu je bila povjerena. S’ ovim
stavom i izdajom nevinog Isusa simbol je najodbojnijih i najomraženijih ličnosti
u ljudskoj istoriji. Isus nije bio politički nastrojen niti kao ratnički
vođa, ali uprkos tome njemu su se suprostavljali ljudi sa vlasti, upravo zbog temelja njegovog učenja. Smatran je lažnim vođom
Jevreja jer je do toga vremena bilo brojnih promašenih mesija i potencijalnih
spasitelja. Iz toga razloga morao je umrijeti u javnosti i to na sramotan način
kako bi svima izbrisao tu ideju da je on ’veličanstveni, pobjedonosni Mesija’.
Isus je predosjećao svoj poslednji čas. Dobro je poznat istorijski trenutak
vezan za poslednju Isusovu večeru zajedno sa apostolima. Izgovarao je
oproštajne riječi, riječi rastanka nad vinom koje je predstavljalo njegovu krv
koja će se proliti za žrtvu i hljeb koje je predstavljalo njegovo tijelo koje
će biti slomljeno. Te iste večeri Isus je znao da će ga jedan od njegovih
dvanaest apostola izdati. To je javno i rekao i indirektno se i obratio Judi... Još nije bilo kasno, mogao je spriječiti Judu,
mogao je da promjeni svoju sudbinu. Imao je izbor. Međutim, upravo u ovom
njegovom postupku vidimo tu razliku sa carem Tiberijem koji je totalno suprotno
reagovao od Isusa, pogubivši Sejana. Suđenje
i pogubljenje Isusa jedno je od najbolje zabilježenih događaja kako te godine
tako i čitavog prvog vijeka. Optužba je
glasila da je, prema svjedocima, Isus proricao razaranje hrama i izgradnju
novog. Međutim, kako je već pomenuto, on nije bio politički usmjeren, već je božijim
hramom smatrao sebe, kao Mesija. Kasnije, razaranje hrama očita je paralela
razaranja njegova tijela. Uprkos tome, on biva razapet od strane rimskog
prefekt Poncije Pilata u Jeruzalemu zbog „kršenja rimske vlasti“. Poncije
Pilat je bio čovjek pod Tiberijevom Rimskom upravom najpogodniji da posluži
u planovima hvatanja i ubijanja Isusa. Upravo se u tome primjećuje taj
sudar dvije sile, Isusa i Rimskog carstva, odnosno cara Tiberija. Pri tome,
važno je naglasiti Isusove poslednje rijeci kojima je htio da opravda rimski
narod i čin njegovog razapnuća: “Oče, oprosti im, jer ne znaju što čine.”
Jasno
je da su Isus kao i Tiberije istorijske licnosti koje su u svakom pogledu ostavile
trag u vremenu. Ne samo što su obilježili 33. godinu, već su i gospodarili paralelno,
sjedne strane politički, a sa druge duhovno. Jedan je zahtjevao žrtve, dok se
drugi žrtvovao. Isto tako, jedan je poznavao samo moć i mržnju, dok je drugi
pružao ljubav i zahvalnost. Mnogo je pisano kako o ovoj ključnoj godini tako i
o njima. Jevanđelja nam otkrivaju o Isusu Hristu slično kao što nam spisi od
Tacita, Svetonija i Diona Kasija otkrivaju Tiberijeve poslednje godine.
Isus
je bio taj koji se žrtvovao za svoj narod. Jedini on, koji je izgradio vjeru u ljude,
koji je „sišao na zemlju“ da okupi svoj narod i nauči ga da vjeruju i poštuju.
Naglašavao je unutrašnju, subjektivnu čistoću. Ono što je mesijansku figuru u
Isusovo doba činilo toliko privlačnom upravo jeste ideja Božijeg saveza s
njegovim izabranim narodom. On je bio
jedini koji je želio da uspostavi Božije kraljevstvo na zemlji bez upotrebe
oružane sile. Univerzalno uvjerenje je ipak bilo da je smrt siguran dokaz da je
on lažni mesija. Međutim, uvjerenje sljedbenika da je Isus pravi mesija temeljilo
se na uvjerenju da je nakon smrti vaskrsnuo. Taj je dogadjaj 33.godine uzrokovao
promjene u temeljima kulture, obilježivši
početak hrišćanstva. Ono što je učinilo hrišćansku vjeru jedinstvenom u
promjeni svjetske istorije bilo je
njezino uvjerenje da se Isus vratio iz mrtvih. Pitanje je koliko bi još dugo hrišćanstvo opstalo da se
zasnivalo samo na Isusovom učenju za vrijeme njegova života, odnosno da nije
pobjedio smrt.
Nešto misteriozno, pa ipak
stvarno ušlo je u svjetsku istoriju. Da li je ovo istina za kojom tragamo? Da
li je ovo odgovor na sva naša pitanja ili ovo samo ograničava čovjekovu misao? Da
bi pokušali razumjeti svijet 33. godine potrebno je zaroniti u duh toga
vremena, u kojem su događaji oblikovani ne samo ljudskim djelovanjem, već i
duhovnim, anđeoskim i božanskim upletanjem. Da li je Isus svojim vaskrsnućem
dokazao istinu svog učenja? Kako je vlast na ovo reagovala? Da li je ovo dovelo
do rađanja crkve? Da li je crkva tada bila hrišžanska ili jevrejska skupina ljudi? Poznato
nam je da su jevrejska I hrišćanska religija bili u međusobno neprijateljskim
odnosima, ali isto tako se smatralo da su hrišćani izdanak Jevreja. Temelje je
bilo isto, isti korijena, ista klica nastanka.
Što se tiče
hrama, raznovrsnost jevrejskih pokreta i vjerovanja u Isusovo doba nije bila
toliko vidljivo. Hramski kult činio je srž jevrejskog obožavanja. Hram je bio Božiji
dom. A krst? Krst je simbol njegove žrtve
za tuđe grijehe, kao i simbol smrti za istinu, vjeru i narod. Do dana današnjih
tokom svih vjekova, krst i dalje sadrži to simbolično značenje, kako kroz
kniževnost, tako i u slikarstvu, arhitekturi i skulpturi.
Da li je ovo sve napisano dovoljan
dokaz našeg postojanja? Jesmo li se uspjeli, kroz saznanje ovog važnog
događaja, malo više približiti istini? Ili je ovo samo jedno prolazno
uvjerenje da bismo na trenutak prevarili naše učenje? Zar nije sve tako
jednostavno samo ako želimo da to prihvatimo na taj način, bez puno sumnje u
istinu? Da li je zaista 33. godina presudila mnoge puteve ovog svijeta? Da li je
ova godina zaista promjenila svijet?
No comments:
Post a Comment