Analiza djela “Demian”
– Hermann Hesse
Prvi
dani života.. Ništa
ne znamo, niti koga poznajemo. Samo plač i miran san. A onda, miris majke. Najtopliji
i najsigurniji osjećaj djeteta. Vremenom se budi smjeh, zbunjenost i
radoznalost. A
borba? Borba je od samoga početka prisutna. Prisutna kroz plač, pobunu ili čak
ljutnju. Djeca toga, većinom, nijesu svjesna, ali svakim danom njihova borba sa
spoljašnjim svijetom biva sve veća. Interesantno je to da se djeca ne rađaju sa
strahom. Oni strah dobijaju vremenom, kao posledicu nekog iskustva. I upravo se
tu razvija i borba. Borba protiv straha.
Dani djetinstva obilježe one najsitnije karakteristike same borbe. Ali
što postajemo stariji, to sve više postajemo svjesniji te borbe. I ne samo to. U
nama se čak budi novi izazov. Borba sa samim sobom. Borba sa sopstvenim JA.
U pokušaju da razumijemo spoljnji svijet, mi dolazimo do sukoba sa našim unutrašnjim
svijetom. I to sve kao posledica, nekih nepoželjnjih događaja koji su nas
pratili tokom odrastanja. Pokušavamo da shvatimo neke naše lične stavove i
shvatanja, da bi možda na taj način opravdali postupke drugih. Pokušavamo da
pomirimo ono dobro i zlo u nama, da bi upravo na taj način uspjeli pomiriti dva
svijeta. Svijet unutar svakog pojedinca i spoljni svijet, svijet gomile. Vjerujem
da je shvatanje okoline kao shvatanje samog sebe. Tek kada savladamo ličnu bit,
mi postajemo spremni za borbu svega što je izvan nas.
Ono što je drugačije kod svakog pojedinca
je vrijeme kada se suočavamo sa tom istinom. Potrebno je mnogo hrabrosti za te
korake spoznaje, koje svakog od nas, kad tad, čekaju. Ponekad je težak put do
te spoznaje, a ponekad je u pitanju samo strah. Strah da upoznamo sami sebe. Stah
da se suočimo sa našim najdubljim mislima koje ponekad mogu biti tako surove i
opasne. Ali, s druge strane, postoji i ona vedrina u nama, ona toplota i energija
kojom zračimo, a koje su totalna suprotnost našoj podsvjesti. I upravo tu leži
taj naš stah. Stah koji treba da prevaziđemo i na taj način da se pomirimo sa
nama samima, jer tek tada mi uspjevamo sebe objektivno upoznati i uvesti u
realan svijet.
Poznati njemački pisac 19. vijeka svoju
ličnu borbu je obilježio romanom Demijan. Period prvog svjetskog rata, te očeva smrt,
sinova bolest i ženin nervni slom, događaji su koji su bez sumnje uticali na
Heseovo stvaralaštvo. Naročito je u djelu “Demijan” uočljivo njegovo traganje
za sopstvenim identitetom. Pokušavao je da pronađe sam sebe, da pronađe most
koji spaja svijet koji mu je nametnut i svijet koji je osjećao.
Emil Sinkler kao ogledalo Heseove ličnosti,
otkriva nam dubinu Heseovog stanja i gorčinju njegovih osjećanja. Još od ranog
djetinstva Sinklera muče dva kontrastna događaja – boravak u toplom domu, u društvu
voljene porodice i gorko iskustvo i mučenje od strane njegovog prijatelja
Kromera. Ovaj drugi događaj je ostavio
na Sinklera mnogo jači utisak od prvog. Upravo je ta surova realnost probudila
svu sumnju u iskrenost i toplinu njegovog doma. Prevladavao je osjećaj ogorčenja
i sumnje u sve postojeće do tada. Sinkler sve dublje upada u tamni svijet. Na
nagovaranje Kromera on krade novac od roditelja i na taj način biva sve više
opsjednut noćnim morama i na korak od propasti jednog zdravog života.
Zahvaljujući novom i inteligentnom učeniku Demijanu, on uspjeva da riješi svoju
situaciju, ali istovremeno pada u neku euforiju, te se povlači u sebe i svoj
svijet, u svom skromnom domu. Međutim, za vrijeme puberteta, Sinkler ponovo
biva na korak od mračnog svijeta te se prepušta Demijanovim putokazima na putu
do njegove zrelosti. Demijan je došao kao spasilac tokom Sinklerove borbe kroz
odrastanje i adolescenciju, ali je isto tako došao kao neko ko je probudio u Emilu svu sumnju u
sve postojeće. Napustio ga je kad je Emilu bio najpotrebniji, u nejtežem
periodu svog života, kada je jedini izlaz vidio u alkoholu. Nije bio daleko od
same propasti, izgubljen u sopstvenoj egzistenciji. Demijan, kao simbol svega
mističnog u romanu namjeravao je da Sinkler, na taj nacin, sam pronađe ispravan
put kojim treba da ide. I upravo to je uspio. Sinkler, naišavši na nepoznatu
djevojku, mjenja svoj stav i na taj način pronalazi sam svoj put nazad. U očima
te djevojke pronašao je neku sigurnost i motivaciju za dalji i bolji zivot.
Pronašao je u njoj svog druga i spasioca Demijana.
Sinkler
nije odustajao. Pravo je oličenje osobe koja je u neprestanoj borbi. U borbi da
u potpunosti upozna samog sebe u bilo kakvoj situaciji. Postoje i trenuci kada
poklekne i preda se sudbini, ali se nikad ne miri sa postojećom situacijom ma
kakva god ona bila. Sinkler je poput onih koji se neprestano mjenjaju u skladu
sa situacijom i osjećanjima.
Na univerzitetu Evil se ponovo susreće sa Demijanom, koji ga
ustvari nikada nije napuštao. Uvijek je bio prisutan, bilo to vidljivo ili čak nevidljivo. Demijan se uvukao u Sinklerov
život kao nešto uzvišeno koje je posjedovalo snagu, hrabrost i uvjerljivost
koja je Emilu bila potrebna. Bio je simbol božanstva koje je bilo potrebno
Emilu da bi pronašao svoj put do sebe samog i na taj način pomirio dvije strane
svijeta u sebi. Sinkler
je za vrijeme ponovnog viđenja sa Demijanom, upoznao njegovu majku Evu, koja mu
postaje nova nada za dalji zivot. Ona mu daje snagu, bez trunke staha i sumnje,
da vjeruje u sebe. Ona postaje njegova sudbina. Bilo je tu nečeg posebnog koje
je povezivalo ova tri svijeta. Sinkler, Demijan i Eva. Izgubljenost, spas i
nada stopljeno u jedno.
Ono što posebno istiće samo djelo,
jeste Heseova uspješnost u opisivanju samog razvoja Emilove unutrašnjosti. Iako
pisan na jednostavan način, roman jasno ukazuje na postojeći kontrast naše stvarnosti.
Na primjeru Emila, lako je uočiti sudar dva svijeta, sudar između dobra i zla.
Takođe, u samoj suštini Heseove priče o Emilu, leži putokaz za put kojim svaki
čovjek treba da ide, uprkos svim preprekama. Odnosno, u svakom čovjeku se krije
jedan Demijan. Taj dio čovjekove biti često bude neprimjetan, ali
postoji. Ponekad se može desiti da i upoznamo nekog Demijana ili Evu. Lako je
prepoznati takvu osobu, punu iskrenosti i energije, koja ti daje podsticaj i
hrabrost za dalje, te ti ukazuje na izlaz iz one mračne strane čovjekove
istine. Da li jedan Demijan ili Eva mogu promjeniti sudbinu nekom, kao što su
to uradili Sinkleru, pitanje je same
volje te osobe. Ali jedno je sigurno, iza svake namjere se krije pozitivan
ishod. U našoj današnjci postoji mnogo
Kromera. Mnogo ograničenih i ogorčenih ljudi, kojima je zanimljiviji tuđi život
od svog ličnog. Ljudi koji su u svakom trenutku u potrazi za raznim smicalicama
i prevarama da bi na taj način sebi priuštili trenutak zadovoljstva. Žalosno je
što današnje okolnosti još više tjeraju ljude da budu slični Kromenu. Bilo svjesno
ili nesvjesno, oni se predaju njihovoj sudbini. Oni ne znaju da život mogu
oblikovat onako kakvog ga žele, ali da
prije toga moraju oblikovat sami sebe. Oni se boje puta kojim je Sinkler išao.
Istina je da je i u Emilu na trenutak prevladao Kromer, ali on je uspio zahvaljujući svojoj
drugoj polovini, koja je bila jača, da se izbavi od tog zla. Sama spoznaja da
postoji i takva osobina u njemu, veliki je korak ka spasenju. Demijan, kao
njegov spasilac, naučio ga je kako da se ophodi sa svojim problemima i
prolaznom nesrećom. "To je bio
taj Demijanov pogled. Ili je to bio taj koji se u meni nalazio. Taj koji sve
zna” On je bio Emilov idol. Samovjeren
i talentovan mladić od kojeg je toliko toga naučio. Koji je uspio od nespretnog
mladića da izgradi zrelu i odlučnu osobu od njega.
Djetinstvo i život Hermana Hesea
ukazuju na mnoge sličnosti sa onim koje su karakterisale Sinklerovo odrastanje.
I jedan i drugi su imali strogog oca i
nježnu i skromnu majku, jednu stariju i jednu mlađu sestru. Takođe,opisano
vrijeme u gimnaziji, ukazuje na mnoge paralele. Slično Sinkleru i Hese se često
predavao piću, sa lošim manirima. Takođe sam naišla na podatak, da je Hese često
padao u jake depresije te da je njegova
psihologija liječenja bila u mnogome slična sa terapijskim razgovorima sa
Pistoriusom koja se spominju u romanu. Prema
tome, mnogo razloga ukazuje na Heseov podsticaj da napiše djelo Demijan. A sama činjenica da je djelo
pisano u prvom licu nagovještava da ovaj roman može biti neka indirektna
autobiografija samog pisca. Možda je na taj način pokušao da se izliječi od
svog unutrašnjeg nemira ili pak da upozna ljude sa istinom koju je on lično okusio.
Da ukaže na to da uvijek živi jedna zla polovina u nama, posebno u mladim
ljudima današnjice. Možda je čak pokušavao jednim djelom da bude on sam Demijan
nekoj izgubljenoj duši ili bar da ukaže na taj sukob sa kojim bi se ljudi trebali suočit. Sukob koji
karakteriše sve osobe koje smatraju sebe individualcima, a ne kolektivistima.
Sukob između onog nevidljivog koje je u nama i onog vidljivog koje je izvan
nas. U svakom slučaju, bez sumnje, ovo djelo predstavlja Heseovu ličnu borbu sa
svojom sudbinom i pokušaj da pronađe sam sebe u takvoj situaciji. Ko zna možda je upravo nakon ovog romana uspio
da pomiri sebe sa prirodom. Da pomiri ono kreirano i ono
nametnuto u njegovom životu. Da pobjedi svoj stah da upozna samog sebe. Smatram
da tek kada upoznamo sami sebe mi prestajemo da se plašimo onoga što izvire iz
nas. Prestajemo da se plašimo nas samih, naših misli jer postajemo svjesni da
su oni dio nas, oni su mi.
Postovana,
ReplyDeletePotrebna mi je pomoc bas u vezi Vaseg bloga, imam jedno pitanje, pa s obzirom da nigdje ne postoji kontakt mejl molim Vas da ga napisete kako bih Vam ibjasnila tacno o cemi se radi. Naime, pisem rad koji ukljucuje dio Vaseg teksta pa ste mi potrebni radi jednog pitanja.
Veliko hvala unaprijed :)